TUDesc applicatie

Visualiseer de leesbaarheid en zichtlijnen van uw onderwijsruimten, bereken de juiste zitcapaciteit met en zonder sociale afstand, print gedimensioneerde plattegronden en bepaal de voetgangersstroom binnen de ruimte.

TUDesk is een door de Technische Universiteit Delft ontwikkelde webapplicatie voor onderwijsinstanties en helpt met het beheren en optimaliseren van bestaande en nog te realiseren onderwijsruimtes.

BrightMotion vertegenwoordigd deze applicatie voor de Benelux en Duitsland. De applicatie wordt rechtstreeks bij TUDesc aangeschaft waarbij BrightMotion zorgt voor support en trainingen. Een werkende demoversie is beschikbaar na registratie.

Het belang van goede onderwijsruimtes

Onder onderwijs wordt over het algemeen verstaan het overbrengen van kennis, vaardigheden en attitude. Met behulp van nieuwe technologieën zijn er moderne vormen van onderwijs ontwikkeld waarvan e-learning en het online kunnen volgen van lessen goede voorbeelden zijn. Ondanks die ontwikkelingen geven studenten en docenten nog steeds de voorkeur aan “klassikaal” samenzijn.

COVID-19 heeft met name het onderwijs gedwongen om andere vormen van onderwijs te gebruiken waardoor online onderwijs een enorme sprong heeft gemaakt en ook deels zal blijven. Veel scholen en universiteiten zijn begonnen met het integreren van klassikaal en online onderwijs wat de naam hybride onderwijs heeft gekregen. BrightMotion helpt onderwijsinstanties met het aanpassen van onderwijsruimtes en en de verwachting is dat dit zal blijven. Onderwijsruimtes zijn dus erg belangrijk en elke onderwijsinstantie heeft de plicht om ervoor te zorgen dat deze functioneel en voldoende comfortabel zijn. Het is dus belangrijk dat onderwijsruimtes goed zijn.

Leesbaarheid is een van de belangrijkste aspecten van een onderwijsruimte en ongeacht wat de docent wil laten zien of horen, het is belangrijk dat alle studenten dit ook kunnen zien en horen.

Goede leesbaarheid

Dr. ing. A.H.W. (Piet) van der Zanden, verbonden aan de TU Delft, beschrijft leesbaarheid als volgt:

Uitgangspunt in een onderwijszaal is dat informatie gemakkelijk te produceren, te lezen en te volgen moet zijn. Daarbij mag het niet uitmaken of het op een krijtbord of whiteboard geschreven is of dat het elektronisch geschreven en getoond wordt. De leesbaarheid van geschreven en gepresenteerde tekst in een collegezaal is afhankelijk van meerdere factoren, zoals zichtlijnen, kijkafstand, karaktergrootte, kijkhoek, scherm en licht waarbij een visus van 100% het uitgangspunt is.

Klik hier voor weblog Piet van der Zanden over dit onderwerp: